Działania


Home > Działania > Polska

NASZE DZIAŁANIA - POLSKA

 

27/06/2019

MIĘDZYNARODOWE SPOTKANIE PROJEKTOWE (PODSUMOWANIE)
POLSKA 17 – 19 czerwca 2019 r.

W spotkaniu w Kobylnicy wzięli udział koordynatorzy projektu z Grecji, Holandii, Litwy,  Portugalii, Rumunii i  Turcji. Celem nadrzędnym spotkania było dokonanie analizy zaawansowania i realizacji zadań wyznaczonych poszczególnym krajom. Dzięki zaangażowaniu wszystkich uczestników udało się dokonać znaczących uzupełnień i wypracować wytyczne do działania zmierzającego do sporządzenia raportu końcowego.
W załączniku szczegółowy harmonogram spotkań.

Harmonogram spotkania

 

27/05/2019

KONFERENCJA NAUKOWA „WŁĄCZ MYŚLENIE…” połączona z dyskusją panelową nt. pokoju na świecie w ramach Kornelowskich Dni Nauki 2019

W dniu 24 maja 2019 r. w kobylnickiej szkole miała miejsce konferencja naukowa, która ogniskowała się na perspektywach i zastosowaniu odnawialnych źródeł energii, ekologii oraz pokoju na świecie. Wszystkie te tematy są ściśle związane z problematyką podejmowaną w realizowanym w szkole projekcie p.t. „Friends across the water” w ramach ERASMUS +.

Zaproszeni goście wraz z uczniami dyskutowali i zastanawiali się nad sposobami zachowania w czystości naszej planety, sugerowali propozycje zmian mogących przyczynić się do uwolnienia środowiska z zanieczyszczeń (w ramach Hackatonu edukacyjnego przygotowane zostały  projekty ekologicznych rozwiązań mających zastosowanie zarówno w gospodarstwach domowych jak i szerzej, na skalę przemysłową). Uczniowie dzielili się z gośćmi swoimi obawami co do eskalacji konfliktów na świecie i ciekawi byli sposobów ich rozwiązywania. Wszyscy stwierdzili, że pokój na świecie jest sprawą priorytetową i musimy dołożyć wszelkich starań, rozpoczynając już na gruncie szkolnym, aby ograniczyć skalę niepokoju, braku tolerancji, nienawiści rasowej, które stanowią najczęściej źródło wojen.

 

 

8/05/2019

UPOWSZECHNIANIE  KULTURY OSZCZĘDZANIA WODY
I PROPAGOWANIE PROŚRODOWISKOWYCH  WARTOŚCI WŚRÓD MIESZKAŃCÓW GMINY KOBYLNICA

W piękny, słoneczny dzień 8 maja 2019 r. uczniowie klasy III c, wraz ze swoimi nauczycielkami, paniami: Anną Imiłkowską i Agnieszką Szrajdą oraz koordynatorką projektu Erasmus + „Friends across the water”, wicedyrektor szkoły, Renatą Zawadzką udali się w przemarsz ulicami Kobylnicy, niosąc transparenty i skandując ekologiczne hasła. Uczniowie przygotowali się starannie do roli propagatorów świadomego korzystania z wody, oszczędzania jej i szanowania każdej kropli. To właśnie „wesoła kropla” widniała jako emblemat na piersi każdego ucznia. Po drodze do Centrum Usług Wspólnych uczniowie zatrzymywali się i wręczali ulotki przechodniom. Wstąpili także do sklepu, w którym przekazali garść informacji nt. potrzeby dbania o środowisko. W gminnym CUW młodzi ekolodzy mieli wyjątkową okazję wygłosić pogadankę dotyczącą sposobów oszczędzania wody, ale także zapytać dorosłych w jaki sposób przyczyniają się do ochrony zasobów wodnych. Pani Marta Prezlata, dyrektor CUW zapewniła dzieci, iż wszyscy pracownicy są świadomi problemu braku wody, z jakim zaczynamy się borykać na świecie i na co dzień starają się pilnować, aby nie dopuścić do jej marnowania tak w pracy jak i w gospodarstwach domowych. Obdarowani przez panią dyrektor oraz pana Witolda Stecha słodkościami,  uczniowie podziękowali za serdeczne przyjęcie i wręczyli na pamiątkę wizyty wiosenny kwiatek w własnoręcznie przygotowanej, ekologicznej doniczce, wykonanej z plastikowych nakrętek.

Podobne pogadanki zostały wygłoszone dla strażników Straży Gminnej, którzy musieli na poważnie tłumaczyć się z tego jak starają się oszczędzać ten najcenniejszy skarb, jakim jest woda (tym razem to oni zostali przesłuchani, hi, hi). W Gminnej Bibliotece, pani dyrektor Izabela Jaromir przyjęła naszych uczniów koszem słodyczy, zapewniając, iż pozostawione przez dzieci kolorowe ulotki będą wręczane czytelnikom jako  zakładki do książek.
Ekologiczne pogadanki cieszyły się ogromnym zainteresowaniem wśród najmłodszych zerówkowiczów, którzy nie tylko słuchali starszych kolegów, ale także chwalili się własnymi sposobami na zaoszczędzenie każdej kropli wody.

Piesza podróż ulicami Kobylnicy obfitowała w wiele wrażeń, ale była przede wszystkim wartościowym sposobem propagowania i rozpowszechniania cennych idei, szerzenia kultury ekologicznej, a także zapoznania mieszkańców z celami i zadaniami realizowanymi w naszej szkole w ramach programu „Friends across the water”.

 

29/04/2019

IX WOJEWÓDZKIE TARGI EDUKACYJNE (21 marca 2019 r.)

W Szkole Podstawowej im. Kornela Makuszyńskiego w Kobylnicy odbyły się Wojewódzkie Targi Edukacyjne. Jak co roku, gromadzą one ogromne rzesze młodzieży ze szkół podstawowych i gimnazjalnych, a także nauczycieli, przedstawicieli władz lokalnych i oświatowych. W tym roku odnotowano rekord frekwencji. Impreza stała się zatem doskonałą okazją do zaprezentowania realizowanego u nas programu Erasmus+ p.n. „Friends across the water”. Szkolni wolontariusze zostali zaopatrzeni w ulotki reklamujące projekt oraz hasła mu towarzyszące, tj.  konieczność oszczędzania wody i wdrażania ekologicznego stylu życia. Każdy odwiedzający, przy wejściu, otrzymywał ulotkę oraz był częstowany specjalnie na tę okoliczność wyprodukowanymi krówkami z logo projektu. W myśl zasady „przez żołądek do serca”, chcieliśmy aby nasz program zapadł wszystkim głęboko w pamięć i aby tym samym przekonać innych do zapoznania się z naszą działalnością. Ponadto, na scenie wystawione zostały roll-upy, na których umieściliśmy kluczowe informacje dotyczące „Friends across the water”, a konferansjer opowiadał kilkakrotnie (zachęcając do spożywania pysznych cukierków) o sposobie realizowania projektu przez uczniów naszej szkoły.

 

 

24/04/2019

Krainy geograficzne w programie Friends across the Water

OBEJRZYJ FILM

 

24/04/2019

Pakiet powitalny dla uczniów i nauczycieli odwiedzających naszą szkołę

 

24/04/2019

Dzień z życia mojej szkoły

OBEJRZYJ FILM

 

6/04/2019

WARTOŚCI NARODOWE I EUROPEJSKIE

Zobacz wywiady uczniów z członkami rodzin

 

25/03/2019

MIĘDZYSZKOLNY KONKURS „PICTURE DICTIONARY" dla klas 4-6 rozstrzygnięty

Zobacz wyniki

 

20/02/2019

FERIE ZIMOWE DLA KLAS IV-VI Z ERASMUSEM

Ufff. Pierwszy tydzień ferii za nami. Nie, nie -  ufff nie jest okrzykiem  zachwytu, że mamy  to już z głowy. Bynajmniej. Rzecz raczej w tym, że było dużo, intensywnie, zadaniowo. Ale za to jak ciekawie…no powiedzmy szczerze – zachwycająco.

Zaczęliśmy od wycieczki do Oceanarium w Gdyni. Wyposażeni w przygotowany specjalnie dla nas pyszny prowiant ruszyliśmy na poszukiwanie wodnych stworów. To co nam szczególnie zapadło w pamięć uwieczniliśmy na własnoręcznie przygotowanym  obrazie-kolażu przedstawiającym akwarium, w którym wśród wodorostów, kolorowych muszli żwawo pląsają meduzy, połyskują ryby. Obraz można podziwiać na ścianie, tuż przy gabinecie pielęgniarki.
Drugi dzień upłynął na szlifowaniu języka angielskiego. W zabawowej formie mieliśmy okazję powtarzać słownictwo związane z zimą, wypoczynkiem w górach. Jako że ferie spędzaliśmy pod szyldem Erasmusa przygotowaliśmy dla wszystkich naszych partnerów z projektu p.t. „Friends across the water” kartki walentynkowe. Odpowiednio wcześniej poprosiliśmy naszych przyjaciół o przesłanie życzeń  walentynkowych w ich językach. Znalazły się one w przepięknie ozdobionych kartach, które następnie przesłane zostały poprzez aplikację Whatsapp do 7 krajów. Nasze kartki zdobią obecnie korytarz szkoły – zachęcamy do lektury.

Po dawce gimnastyki intelektualnej przyszła pora na wysiłek fizyczny. Trzeci dzień poświęciliśmy na konkurencje sportowe. W myśl powiedzenia: „W zdrowym ciele, zdrowy duch” postanowiliśmy zadbać o kondycję. Oj, zupa po takim wysiłku smakowała chyba nawet bardziej niż dotychczas. Odrobinę wypoczynku i wytchnienia złapaliśmy dopiero na zajęciach z robotyki, które – jak się okazało - zafascynowały nie tylko chłopców.
Nasze ferie opatrzyliśmy hasłem „Smacznie i zdrowo”, a to do czegoś zobowiązuje. Czwarty dzień rozpoczął się przygotowaniem pożywnego, wartościowego śniadania. Każdy z nas otrzymał zadanie. No dobrze…niektórzy chłopcy tylko udawali, że kroją, ale wystarczy spojrzeć na zdjęcia, aby nie mieć wątpliwości, że efekt naszej pracy robi wrażenie. Te stosy pachnących, świeżych kanapeczek; te pękate miseczki z owocową sałatką… Ależ to smakowało! Do nakrytego elegancko stołu zaprosiliśmy dyrekcję, nasze panie wychowawczynie, panie z sekretariatu i obsługi. Szkoda, że nie możemy tak spędzać każdego dnia.

Dzień piąty rozpoczęliśmy od pamiątkowego zdjęcia pod tablicą z logo projektu „Friends across the water”. Z nieukrywaną satysfakcją odebraliśmy dyplomy za udział w feriach, a  następnie wyruszyliśmy w drogę do Nadleśnictwa Warcino. A tam już na nas czekali nie tylko leśnicy  (ależ wiedza i znajomość świata przyrody!), ale i zwierzęta. Mieliśmy okazję odwiedzić Ośrodek Rehabilitacyjny Ptaków Drapieżnych oraz edukacji leśnej. Nasz przewodnik zasypywał nas ciekawostkami na temat życia dzikich zwierząt, myślistwa. Jakby tego było mało, właściciele terenu zorganizowali  gry terenowe i żeby nie pomylić nas z drapieżcami, przyodziali nasze głowy  w jednakowe bandany (hi, hi!). Pobyt na świeżym powietrzu zaostrzył apetyt na tyle, że kiełbaski przy ognisku nie zdążyły się nawet dopiec. Pośpiewaliśmy i powspominaliśmy to, co udało nam się zrobić przez ten wyjątkowy tydzień.  To doskonały moment na zakończenie naszej feryjnej przygody. Spędziliśmy wypełniony atrakcjami czas wypoczywając, ale także ucząc się jak zdrowo i ekologicznie żyć, jak ważne jest poszanowanie przyrody, zasobów naturalnych, jak należy dbać o środowisko, aby było ono przyjaznym miejscem dla wszystkich istot.

 

20/02/2019

BADANIE ZAGADNIENIA PODRÓŹY W RAMCH PROJEKTU ERASMUS+

W styczniu 2019 roku uczniowie naszej szkoły podjęli trud zbadania zagadnienia podróży, wykorzystując umiejętność narracji wizualnej. Stworzyli oni plakaty zachęcające do udania się w podróż do krajów uczestniczących w projekcie p.t. „Friends Across the Water” w ramach realizowanego w naszej szkole projektu Erasmus +.

Komisja konkursowa dokonała oceny wszystkich zgromadzonych prac i wyłoniła zwycięzców. I tak w konkursie p.t. „Podróże z Erasmusem” przydzielono następujące nagrody:
I miejsce - Zuzanna Magier, kl. 7a,
II miejsce - Oliwia Solarczyk, kl. 5b,
III miejsce - Nikola Jóźwiak, kl. 7b
Oraz wyróżnienia:
Małgorzata Soroka, kl. 5a,
Wiktor Grabuszyński, kl. 5b,
Amelia Bednarczyk, kl. 7b.

Prace uczniów zdobią korytarz szkoły podstawowej dzięki czemu wszyscy mogą udać się w podróż po Europie.

29/10/2018

29 października 2018 r. odbyło się uroczyste odsłonięcie tablicy projektu "Friends Across the Water" upamiętniającej uczestnictwo w projekcie Erasmus+ kobylnickiej szkoły. Przy tej okazji zaprezentowano prace plastyczne uczniów obrazujące kraje partnerskie i sam projekt. Uczniowie zostali poczęstowani cukierkami z logo szkoły i projektu Erasmus+.


14/05/2018

50 na 50 każdy WAT na wagę złota - dokumentacja filmowa

Podczas Dnia Nauk Przyrodniczych w Szkole Podstawowej  Kobylnicy odbył się konkurs na najlepszy plakat o tematyce związanej z oszczędzaniem energii, ciepła i wody. W związku z tym w ramach kampanii podnoszącej świadomość konieczności ochrony wody projektu Eramsus+, uczniowie Szkoły Podstawowej wzięli udział w manifestacji ekologicznej.

Zobacz film

 

20/04/2018

„Oblicza wojny we wspomnieniach” - wywiad

Kolejnym zadaniem w ramach projektu „Friends across the water” było przeprowadzenie wywiadu z dziadkami, aby lepiej zrozumieć w jaki sposób konflikty i wojna mogą wpłynąć na codzienne życie, a w szczególności na życie dzieci. Nasza szkoła, pod kierunkiem p. Żanety Miąskowskiej – Dusza oraz p. Agnieszki Kwinty przeprowadziły wywiad pt. „Oblicza wojny we wspomnieniach”.

Zobacz film

 

21/03/2018

VIII Wojewódzkie Targi Edukacyjne

W dniu 21 marca 2018 roku w Szkole Podstawowej Kobylnicy odbyły się VIII Wojewódzkie Targi Edukacyjne. Patronat nad VIII Wojewódzkimi Targami Edukacyjnymi sprawowali Monika Kończyk, Pomorski Kurator Oświaty i Leszek Kuliński Wójt Gminy Kobylnica.

Odwiedzający targi mogli zapoznać się z ofertą edukacyjną 36 szkół z całego regionu.  Sporym zainteresowaniem wśród młodych ludzi cieszyła się również wystawa prac plastycznych pt. „Prawa dziecka, oblicza wojny i konfliktów” w ramach projektu „Friends across the water”. Uczniowie klas V-VII Szkoły Podstawowej oraz klas II Gimnazjum w Kobylnicy w ramach zajęć plastycznych wykonywali prace plastyczne na w. w temat. Koordynatorką tego zadania była p. Monika Kwiatkowska, nauczycielka plastyki.

 

21/03/2018

„Prawa dziecka, oblicza wojny i konliktów” - prace plastyczne uczniów szkoły w Polsce

Dnia 21/03/2018 uczniowie naszej szkoły stworzyli prace plastyczne o tematyce praw dziecka, oblicza wojny oraz konfliktów.

 

16/11/2017

Wiersze o wojnie napisane przez uczniów naszej szkoły

Zobacz wiersze

 

17-19/10/2017

Międzynarodowe spotkanie robocze w Szkole Podstawowej w Kobylnicy w ramach projektu Erasmus+

Cel spotkania: ustalenie harmonogramu zadań projektowych- dat międzynarodowych spotkań roboczych oraz dat działań związanych z uczeniem się, nauczaniem i szkoleniami, ustalenie przydziału zadań projektowych, Główne tematy spotkania: harmonogram zadań projektowych, określenie zasad komunikacji między krajami partnerskimi a szkołą koordynującą. W celu ułatwienia relacji interpersonalnych przygotowano tzw. pakiety powitalne, tj.: przewodniki turystyczne w języku angielskim po Słupsku, - rozkłady jazdy z i do miejsca zakwaterowania, - przewodniki turystyczne po angielsku po Gdańsku – wycieczka fakultatywna, - przewodniki językowe, - specjały kuchni regionalnej, które promowały gminę Kobylnica w Europie oraz sam projekt Erasmus. Koordynator zadbał o wygodę partnerów oferując im codzienny transport autobusem szkolnym z hoteli do szkoły. Goście mieli okazję, nie ujętą wcześniej w planie wizyty, uczestniczenia w akademii z okazji DEN, gdzie wygłoszono referat nt. celów i zadań wynikających z projektu. Wizyta została zrelacjonowana przez słupski Kanał 6 oraz lokalną prasę – Głos Pomorza i Kurier Sołecki. Goście zostali podjęci uroczystą kolacją w historycznym i zabytkowym miejscu związanym z kulturą Słupska. Ponadto uczestnicy programu mieli okazję zwiedzenia oczyszczalni ścieków, co łączy się z tematyką projektu. Na miejscu obejrzeli film o tematyce oczyszczania i oszczędzania zasobów wodnych, znaczenia wody w ujęciu ekologicznym. Ponadto zaproponowano wycieczkę do Ustki oraz zwiedzanie cerkwi, Kościoła św. Jacka w Słupsku, w którym wysłuchano koncertu organowego. W celu dzielenia się i rozwijania dobrych praktyk, wymiany ich wśród zróżnicowanej społeczności nauczycieli, odbyły się lekcje pokazowe dla gości z zagranicy przygotowane przez nauczycieli angielskiego i niemieckiego (temat: trudna i złożona sytuacja uchodźców, co jest wpisane w tematykę projektu) oraz chemii (badanie jakościowe wody), nauczania wczesnoszkolnego (nt. integracji europejskiej). Po lekcjach nauczyciele dzielili się spostrzeżeniami, wymieniali uwagi.

Dyskutowano o metodach pracy nauczyciela z uczniami. Partnerzy z poszczególnych krajów prezentowali stosowane przez siebie techniki prowadzenia lekcji oraz sugerowali jak podnieść poziom pracy nauczyciela, a tym samym szkoły. Zdecydowano, że podobne lekcje powinny być realizowane podczas kolejnych spotkań. Głównym celem spotkania międzynarodowego było omówienie projektu, zaplanowanie działań i upewnienie się, że wysokie oczekiwania dotyczące projektu są wspólne i zrozumiałe przez kraje partnerskie.

Szkoły dostały zestaw zadań do wykonania wraz z datami ich realizacji. Dokonaliśmy koniecznych zmian i uaktualnień harmonogramu, w szczególności dotyczących międzynarodowych spotkań roboczych. Pracowaliśmy nad podziałem obowiązków każdej sekcji. Portugalia – zarządzanie stroną internetową, trening liderów, metapoznanie, Rumunia – szkolenie w zakresie metodologii badania wody, Holandia – zajęcia na świeżym powietrzu, Polska- spotkanie inaugurujące, ankieta dot. praw dziecka, podejścia do imigrantów i uchodźców, wspólnych wartości, wykorzystania wody, wielokulturowych społeczności szkolnych, Grecja – spotkanie w połowie trwania projektu, analiza i weryfikacja praw dziecka, tematyka wojny i konfliktów poprzez teatr i poezję, Litwa - analiza i weryfikacja praw dziecka, tematyka wojny i konfliktów w plastyce, Turcja - wywiady dzieci z ich dziadkami w celu lepszego zrozumienia jak konflikt i wojna mogą wpływać na codzienne życie, szczególnie dzieci, Bułgaria – oficjalne zakończenie projektu, fotokonkurs i wystawa prac plastycznych na
temat pokoju, Polska i Rumunia – końcowa ocena projektu. Polska uruchomiła otwarte kanały komunikacji w celu wspierania dialogu między szkołami i podtrzymywania zasad postępowania w przypadku konfliktów. Stworzyliśmy zamknięte konto projektu przez etwinning, konto na gmailu do zamieszczania kluczowych dokumentów, łatwo dostępne dla wszystkich. Najprostszym i jednocześnie najszybszym środkiem komunikacji miedzy partnerami stał się WhatsApp. W takcie spotkania roboczego zostały zauważone niezgodności co do ilości uczestników wyjazdu do Bułgarii, z formularza, a liczbą osób, na którą wskazano przydzielenie środków finansowych. Przedyskutowano problem i ustalono ogólnie akceptowane stanowisko. Uczestnicy zaproponowali przeniesienie części uczestników Holandii, dzięki czemu możliwe było zmieszczenie się w zagwarantowanych środkach. We wrześniu 2017 r. stworzono
ankietę nt. praw dziecka, podejścia do imigrantów i uchodźców, wspólnych wartości, wykorzystania wody, wielokulturowych społeczności szkolnych. Dokument ten w formie elektronicznej przesłano krajom partnerskim z prośbą o przeprowadzenie ich w macierzystych szkołach. Ankieta kierowana była do uczniów, nauczycieli, rodziców oraz lokalnej społeczności. Po jej przeprowadzeniu dokonano ewaluacji i analizy wyników, a następnie zamieszczono je na stronach internetowych szkół partnerskich w określonym terminie.

 

Zapraszamy do obejrzenia filmu ukazującego najciekawsze momenty z wizyty nauczycieli ze szkół partnerskich w Szkole Podstawowej w Kobylnicy.

Zobacz film